Visum! - Reisverslag uit Ede, Nederland van Marieke Oel - WaarBenJij.nu Visum! - Reisverslag uit Ede, Nederland van Marieke Oel - WaarBenJij.nu

Visum!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

19 Juli 2010 | Nederland, Ede

19/07/10

Tijd voor weer een verslagje!

Echt het laatste formele dat ik moest doen was het regelen van mijn visum.
Via internet moest ik formulieren invullen met de raarste vragen. Of ik toevallig ooit een terroristische aanslag heb gepleegd. Vraag me toch af of iemand dat eerlijk zou beantwoorden.
Toen deze formulieren ingevuld waren inclusief een Amerikaanse pasfoto (moest ik dus ook nog laten maken) kon ik de afspraak maken voor het consulaat.

Daar stond ik dan maandag 12 juli, nog moe van mijn vakantie de week ervoor. Ik mocht door het hek, moeders moest buiten blijven wachten en we hadden geen idee hoe laat ik klaar zou zijn. Er mocht geen mobiele telefoon mee naar binnen dus ze kon ook niet even lekker Amsterdam in.
Eenmaal door het hek moest ik mijn tas met daarin mijn portemonnee afgeven en zelf met mijn armen en benen wijd gaan staan. Zowel voor als achterkant werd gescand. Toen kreeg ik mijn tas terug en mocht ik door de volgende deur. Daar moest ik mijn tas weer inleveren en dit keer ook mijn paspoort. Ook hier kreeg ik alles weer terug en mocht ik door weer een volgende deur. Daar moest ik in de rij wachten. Ik moest al mijn papieren afgeven en kreeg een nummer en dat betekende; wachten, wachten, wachten.
Ah mijn nummer verscheen op het bord. Ik liep naar 'window 1' en dacht: ah bijna weer naar buiten. Niet dus! Deze meneer vroeg me vriendelijk in het Nederlands of ik al mijn papieren wilde inleveren en van al mijn vingers moest ik een vingerafdruk achterlaten.
Daarna kon ik weer gaan zitten wachten. Een mevrouw van window 3 of 4 zal mijn achternaam roepen. Nou daar ging ik weer; wachten, wachten, wachten. Ondertussen was het gaan regen en had ik zeer medelijden gekregen met mijn moeder die buiten maar stond te wachten. Gelukkig had ze een goed plekje voor zichzelf gevonden!
Toen de mevrouw van window 4 eindelijk mijn naam riep, koste nog wat moeite Van Oel in het Engels, kreeg ik een kort interviewtje in het Engels. Wat ga je doen in Amerika, waarom, wanneer en waar verblijf je. Wat ga je doen als je terugbent hier en wat vinden je ouders ervan. Nou 3 minuten gepraat met deze mevrouw en ik kon weer gaan.
Dit alles was nodig om mij 3 dagen later mijn eigen papieren met een handtekening en een stempel, geniet in mijn eigen paspoort toe te sturen.

Als dit allemaal al zo streng is, ben ik benieuwd hoe streng het allemaal zal zijn op het vliegveld!

Maar het allerbelangrijkste: Ik heb mijn visum!

Nu nog 29 nachtjes slapen en dan is het eindelijk zover. Kan het eigenlijk niet zo goed bevatten dat ik dan lekker in New york loop en bijna opweg ben naar mijn nieuwe thuis voor 10 maanden. Maar het gaat allemaal helemaal goedkomen en ik heb er enorm zin in!

  • 19 Juli 2010 - 15:08

    Charissa:

    Mreeky !

    Goed nieuws, visum binnen ! :] Fijne bende daar, inderdaad.. Helena en haar broers (Amerikanen) studeerden in Amerika en ik heb vaker laaaaaang voor het gebouw moeten wachten.. Met die ontzettende hekken inderdaad muhaha ! Arme Sas ;] De douane is een beetje eng, maar zal niet erger zijn.. Er zitten (afgaand op mijn ervaring een jaar na 11 september) strontchagrijnige mensen die, dat idee krijg ik dan, denken dat Nederlanders drugssmokkelaars zijn.. Dus ze brullen hier en daar en werken niet mee als je een woord niet kent en geen idee hebt wat je erop moet antwoorden, maar dat is het dan wel.. Ze zagen mij in ieder geval sowieso aan voor een Arubaanse drugssmokkelaar ! Bij de vraag: "What is your citizenship?" moet je antwooorden: "Dutch". Dat begreep ik niet helemaal en daar begon het drama, maar ik was dan ook een stukje jonger dan jij nu ;)

    Nog 29 dagen.. Ik houd je in de gaten ! X

  • 19 Juli 2010 - 19:09

    Evelien:

    Jeeeh weer een stapje dichterbij!
    Succes met de verdere voorbereidingen!!
    xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Ede

Een reis met Into Study Exchange

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2011

Tell the world that I'm coming home!

02 Juni 2011

Graduation!

26 Mei 2011

Het begin van het einde

17 April 2011

Prom

10 April 2011

Got Cruise?
Marieke

Actief sinds 06 Juli 2010
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 105299

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 04 Januari 2015

UWF

17 Augustus 2010 - 13 Juni 2011

Een reis met Into Study Exchange

Landen bezocht: